BrukerPlan
Hva er Brukerplan?

SISTE NYTT: NY OPPLÆRING OG GJENNOMFØRING HØSTEN 2017. Kontakt liv.salen@korusnord.no og meld interesse.

BrukerPlan er et verktøy for kommuner som ønsker å kartlegge omfanget og karakteren av rusmiddelproblematikk og/eller psykiske helseplager blant brukerne av kommunens helse-, omsorgs- og velferdstjenester.

Formålet med BrukerPlan er å få oversikt kommunens rus- og psykisk helseproblematikk, samt brukernes livsvilkår, tjenestetilbud og tjenestebehov.

Det er gitt konsesjon til å kartlegge brukere fra 16 år. Verktøyet er godkjent av Datatilsynet og Helse- og omsorgsdepartementet.

Opplæring, veiledning og bruk av BrukerPlan er gratis.

Hvorfor kartlegge med BrukerPlan?

BrukerPlan kan brukes til kartlegging, kvalitetssikring, utvikling og planlegging av tjenester. Registreringene utføres i den enkelte kommune av ansatte innen helse-, omsorgs- og velferdstjenestene.

Kartleggingen dokumenterer tjenestene som brukere får per dags dato og forventet etterspørsel av tjenester i året som kommer. Dette kan gi grunnlag til å prioritere mellom grupper og typer av tjenestetilbud.

Ved gjentatt kartlegging over noen år, synliggjøres utviklingstrekk i tjenestetilbudet og utfordringsbildet som ellers ville vært vanskelige å fange opp.

Kartleggingen er mye brukt som datagrunnlag i kommunale ruspolitiske handlingsplaner og som informasjonskilde for sentrale myndigheter. I Regjeringens Opptrappingsplan for rusfeltet 2016-2020 anbefales kommunene til å benytte BrukerPlan.

Hvordan ta i bruk BrukerPlan?

Alle kommunale instanser som er i kontakt med personer med rusrelaterte problemer og/eller psykiske helseplager, kan i utgangspunktet kartlegge: NAV, rustjenester, tjenester innen kommunalt psykisk helsevern, boligtjenester, barneverntjenester, pleie- og omsorgstjenester og fastleger.

Desto flere instanser som er med, desto bedre og mer dekkende blir kartleggingen. Det er fagpersonalet som kartlegger og det er fagpersonalets kunnskap og vurderinger som legges til grunn for kartleggingen.

Kartleggingen foregår via internettløsning. Dataene mottas av Helse Stavanger som har fått konsesjonen til å samle inn og analysere data.

KoRus-Nord og Helse Stavanger samarbeider om å gi deg og din kommune opplæring og støtte for å bruke verktøyet. Aktuelle fagpersoner gis informasjon og opplæring via telematikk. Kartleggingen gjennomføres én gang i året eller annet hvert år.


Før BrukerPlan-kartleggingen

  • Kommuner som er interesserte i BrukerPlan tar kontakt med elisabeth.nordmo@korusnord.no eller liv.salen@korusnord.no
  • Aktuelle kartleggere gis opplæring via telematikk
  • Kommunen beslutter om man skal ta i bruk BrukerPlan og melder ifra
  • Kommunen og KoRus-Nord inngår skriftlig avtale
  • Kommunen avgjør hvilke avdelinger som skal registrere og utnevner koordinator for registeringen
  • Koordinator tar kontakt med KoRus-Nord ved liv.salen@korusnord.no, får tilsendt passord og klargjør IKT-løsninger.
  • Koordinator sørger for at kartleggingen blir gjennomført innen fastsatt frist
  • I 2017 vil opplæring og kartlegging gjennomføres på høsten 


Etter BrukerPlan-kartleggingen

  • Etter gjennomført og innsendt kartlegging mottar kommunen en rapport med resultatene i statistisk form
  • Kommunen har tilbud om å gjennomgå og analysere resultatene sammen med KoRus-Nord, enten på en regional samling av kommuner eller pr telematikk med enkeltkommuner
  • Siden BrukerPlan ikke minst er et systemverkøy som gir et godt oversiktsbilde av situasjonen, anbefaler vi på det sterkeste at ledere i kommunen deltar i gjennomgangen av resultater 

Pr kartlegger må det beregnes et dagsverk til opplæring, noen minutter pr bruker til selve kartleggingen samt en halv dag til diskusjon av resultater med KoRus-Nord om dette er ønskelig. Koordinator må påregne et par dager utover dette.

Sist endret 08.feb 2017

Lukk
Tips en venn:
Ditt fornavn:

Din e-post adresse:
Ditt etternavn:

Din venns e-post adresse:
Din melding / beskjed / kommentar:

Kode: 021a4g
(Skriv inn koden over.)