På kanalene Tiktok, Snapchat, YouTube og Instagram, vil ungdom i alderen 15-17 år finne informasjonsfilmer om cannabis og mulige helseskader.
Kampanjen starter i uke 43.
Helsedirektoratet har lansert en kampanje om cannabis og mulige helseskader som følge av bruk blant unge. Kampanjen har som mål å sikre oppdatert og styrket kommunikasjon om cannabis.
Hvem er målgruppene?
Primærmålgruppe: Ungdom 15 – 17 år
Sekundærmålgruppe: Foreldre og andre relevante voksenpersoner som er i kontakt med ungdom.
Mål for kampanjen:
- Økt kunnskap om at cannabis har negativ påvirkning på hjernens utvikling
- Økt kunnskap om betydningen av alder og mengde
- Økt kunnskap om cannabis
Tiktok, Snapchat, YouTube og Instagram
Det er laget flere informasjonsfilmer som publiseres i ulike kanaler som målgruppen bruker, som Tiktok, Snapchat, YouTube og Instagram. Filmene skal fange ungdoms oppmerksomhet og gjøre dem nysgjerrige på nettsiden, samtidig som de gir mye nyttig informasjon på kort tid. Filmene vil også være tilgjengelig på weedensenteret.no. Der lenkes det også til andre relevante nettsider og kilder, som Rustelefonen og Ung.no.
Kampanjen vil i tillegg være synlig i sosiale medier, på utendørsflater og gjennom podcaster og aviser.
Helsedirektoratets rolle og ansvar
Helsedirektoratet er avsender av kampanjen og ansvarlig for alle budskapene som blir kommunisert.
Spørsmål om kampanjen kan rettes til: Rakel Jonassen, rakel.jonassen@helsedir.no